sunnuntai 29. kesäkuuta 2014

Viktor Reinhold Leopold Grenqvist

(1832-1890)

Grenqvist ylennettiin 9.1.1888 kontra-amiraaliksi 

Hän toimi 1873 - 1875 kaaderieskaaderiin kuuluneen höyryklipperi Almazin päällikkönä Itämerellä.  Sen päällikkönä oli aiemmin toiminut myös suomalainen Alexander ElfsbergAlmaz oli otettu käyttöön 1862.  Se teki pitkän risteilyn Amerikan rannikolle 1863-1864.  Alus uudistettiin perusteellisesti Kronstadtissa 1869.  Laivaston rekisteristä se poistettiin 1881.  Aluksen pääaseistuksena oli 3 kpl 152 mm tykkejä, nopeutta 12 solmua, kokoa 1586 tonnia ja miehistöä 184.
Höyryklipperi Almaz
Grenqvist palveli 1877 - 1881 höyrykorvetti Bojarinin päällikkönä.  Alus oli otettu käyttöön 1856.  Heikon koneensa vuoksi sitä käytettiin myöhemmin lähes yksinomaan purjeilla koululaivana.  Poistettiin laivaston rekisteristä 1893.  Pääaseistuksena alunpitäen 11 kpl 173 mm tykkejä, nopeutta 9,5 solmua, kokoa 903 tonnia ja miehistöä 178.
Höyrykorvetti Bojarin
Sen jälkeen hän oli vastavalmistuneen höyryklipperi Opritšnikin päällikkönä.  Vuosisadan vaihteessa se muutettiin Kronstadtin sukelluskoulun tukialukseksi ja siirrettiin reserviin 1906.  Poistettiin laivaston rekisteristä 1907.  Pääaseistuksena 4 kpl 152 mm tykkejä, nopeutta 10,5 solmua, kokoa 1334 tonnia ja miehistöä 85.
Höyryklipperi Opritšnik
Grenqvist määrättiin 30.8.1882 panssarifregatti Mininin päälliköksi, ja hän myös komensi alusta sen Tyynenmeren purjehduksella 1883 - 1885. Mininin päällikkyydestä Grenqvist vapautettiin 13.1.1887.  Sen päällikkönä oli myöhemmin suomalainen Kurt Fredrik Leonard af Enehjelm.  Alusta rakennettiin Nevskin telakalla Pietarissa poikkeuksellisen pitkään.  Rakentamisen aikana sitä jouduttiin osittain purkamaan muista vastaavista aluksista saatujen huonojen kokemusten perusteella ja rakentamaan sitten uudelleen.  Sen rakentaminen aloitettiin 1865, vesille se laskettiin 1869, mutta palvelukseen se astui vasta 1878.  Jo 1887 oli sen kattilat uudistettava.  Vuodesta 1906 se toimi koululaivana ja 1909 muutettiin miinalaivaksi nimellä Ladoga.  .Elokuussa 1918 se oli palaamassa miinanlaskutehtävistä tukikohtaansa Öröseen kun se ajoi saksalaisen sukellusveneen UC-4:n laskemaan miinoitteeseen.  Aluksen ei haluttu uppoavan laivaväylälle, vaan sitä hinattiin ulommaksi, mutta lopulta se kuitenkin upposi keskelle väylää 50 m syvyyteen.  Alunpitäen sen pääaseistuksena oli 4 kpl 203 mm tykkejä, nopeutta 11,5 solmua, kokoa 5940 tonnia ja miehistöä 535.
Panssarifregatti Minin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti