tiistai 10. kesäkuuta 2014

Oskar Ludvig Starck



(1846-1928)

Starck nimitettiin 1898 Port Arthurin linnoituksen ja sataman komendantiksi sekä 20.10.1902 Tyynenmeren eskaaderin päälliköksi.  Port Arthurin komendanttina Starck osallistui Venäjän - Japanin sodan alussa linnoituksen puolustustaisteluihin. Sairastumisen johdosta hän joutui 14.3.1904 luopumaan Tyynenmeren eskaaderin päällikön tehtävistä.  Starck ylennettiin 3.11.1908 amiraaliksi, jolloin hän myös sai eron sotapalveluksesta.

Starck määrättiin 1.7.1891 päälliköksi panssariristeilijä Vladimir Monomahille, ja hän komensi sen matkaa Vladivostokista Kronstadtiin, jonne alus saapui 13.8.1892.  Sen päällikkönä oli aikanaan myös suomalainen Teodor Ernst Silfversvan.  Alus oli otettu palvelukseen 1883.  Se oli jo vanhanaikainen laiva ottaessaan osaa Tsushiman meritaisteluun 1905.  Se sai useita osumia japanilaisalusten tykistöstä ja joutui möhemmin torpedoveneiden hyökkäyksen kohteeksi.  Yksi torpedo vaurioitti sitä pahasti.  Miehistö jätti aluksen ja pohjaluukut avattiin, jotta se ei jäisi japanilaisten haltuun.  Tämän seurauksena se upposi.  Aluksen päätykistönä oli 1904 tehdyn uudistuksen jälkeen 5 kpl 152 mm tykkiä, sen nopeus oli 15,8 solmua, koko 5754 tonnia ja miehistöä 502.
Panssariristelijä Vladimir Monomah Kobessa Japanissa 1891 mukanaan suuriruhtinas Nikolai Aleksandrovits

Kronstadtissa Starck määrättiin 13.1.1893 rannikkopanssarilaiva Pervenetsin päälliköksi ja samalla myös 16. meriekipaasin komentajaksi sekä tykistön harjoituskomennuskunnan päälliköksi.  Tässä tehtävässä hän oli 23.4.1898 saakka.  Pervenetsin päällikköinä toimivat aikanaan myös  suomalaiset Teodor Sillman ja Georg Ludvig Gadd.  Alus oli rakennettu Lontoossa ja otettu palvelukseen 1864.  Laivan ongelmana oli kiikkeryys eikä sitä koskaan käytettykään avomeripalveluksessa.  Alus toimi tykistön koululaivana.  Laiva riisuttiin 1908 aseista ja muutettiin proomuksi nimellä Barzha No. 1.    Neuvostolaivasto käytti sitä hiilenkuljetukseen Kronstadtiin 1922-1925.  Sen jälkeen se muutettiin hiilivarastoksi, jona se toimi useilla eri nimillä.1950-luvulle saakka.  Alus romutettiin 100-vuotiaana vasta 1960-luvun alkupuolella..  Sen päätykistönä oli 26 kpl 196 mm tykkiä, nopeutta sillä oli vain 8 solmua, koko 3277 tonnia ja miehistöä 459.
Rannikkopanssarilaiva Pervenets

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti