perjantai 13. kesäkuuta 2014

Robert Reinhold Wirén


(1857-1917)

Wirén oli 1.3.1909 lähtien Kronstadtin sataman päällikkö ja Kronstadtin sotilaskuvernööri.  Hänet ylennettiin 1916 lopulla amiraaliksi.  Hänet vangittiin ja surmattiin vallankumouksen yhteydessä Kronstadtissa maaliskuussa 1917.

Wirén määrättiin päälliköksi 26.5.1896 miinaristeilijä Posadnikille, jota hän komensi vuoden kestäneellä matkalla Kronstadtista Välimerelle ja takaisin.  Posadnik oli sisaraluksensa kanssa alunperin tilattu Elbingistä Saksasta Montenegron kuninkaan huvijahdin loisteliaaksi saattajaksi, mutta tämän rahavaikeuksien vuoksi tuli lopulta Venäjän keisarin lunastamaksi.  Alus soveltui kiikkeryytensä vuoksi huonosti avomerikäyttöön ja sen tehtävänä olikin lähinnä olla saattajana rannikoilla sekä satamissa.  Se lähetettiin Tyynellemerelle Venäjän-Japanin sodan aikana, mutta jäi siellä vähälle käytölle ja säilyi sodasta.  Ensimmäisen maailmansodan aikana se toimi Poria tukikohtanaan pitäneessä yksikössä eikä juurikaan ollut merellä.  Aluksen miehistö ei osallistunut vallankumoukseen ja jättikin sen Porista poistuessaan laituriin 1918, kun eivät jäiden takia voineet purjehtia merelle.  Suomalaisten ottaessa aluksen maaliskuussa 1918 haltuunsa oli se priimakunnossa.  Meillä laiva luokiteltiin tykkiveneeksi ja se sai uudet tykit ja miinakiskot sekä uuden nimen Klas Horn.  Täydessä vauhdissa alus tärisi niin kovasti, ettei takatykkiä voitu käyttää. Yleensäkin merelle lähtiessä tykit piti kiinnittää tiukasti paikoilleen erillisillä tukirakenteilla. Ampumaan pystyttiin vain tiukasti ankkuroituna tyynellä säällä.  Rannikkolaivaston lippulaivana se palveli vuoteen 1937 kunnes poistettiin käytöstä.  Tämän jälkeen se oli käytössä vielä merenmittaajien koneettomana emälaivana, joka aina hinaattiin kulloiseenkin paikkaansa.  Helsingin olympiakisojen aikana aluksen loistelias salonki toimi arvovieraiden edustustilana.  Laiva myytiin yksityiselle ja siitä alettiin rakentaa kahvilaa kunnes se tuhoutui tulipalossa 1952 lopulla, jonka jälkeen se romutettiin.  Aluksen aseistuksena oli alkujaan 2 kpl 45 mm tykkejä, nopetta 19 solmua, kokoa 393 tonnia ja miehistöä 54.
Miinaristeilijä Posadnik
Hänet siirrettiin 25.3.1899 monitori Streletsin päälliköksi, josta seuraavana vuonna 3.10.1900  esikuntatehtäviin.  Strelets oli tuolloin vanha alus.  Se oli otettu palvelukseen jo 1865 ja riisuuttiinkin 1900 aseista ja siirrettiin Kronstadtin satamaan työpajaksi, jossa tehtävässä sitä käytettiin aina 1956 saakka.  Sen pääaseistuksena oli 1890 tehdyn uudistuksen jälkeen 2 kpl 229 mm tykkejä, nopeutta vain 7 solmua, kokoa 1566 tonnia ja miehistöä 110.
Monitori Strelets
Wirén määrättiin 10.3.1902 vastavalmistuneen risteilijä Bojarinin päälliköksi, ja hän johti sen Tyynen meren risteilyä 1903 - 1904. Venäjän ja Japanin sodan aikana Wirén komensi Bojarinia useissa taisteluissa Port Arthurin edustalla, ja hänet ylennettiin 5.9.1904 kontra-amiraaliksi. Hän haavoittui joulukuun alussa 1904 Port Arthurin linnoituksen piiritystaisteluissa ja joutui 6.2.1905 linnoituksen kukistuttua japanilaisten sotavangiksi. Hän vapautui sotavankeudesta vuoden 1905 lopulla.  Bojarin ajoi miinoitteeseen ja miehistö jätti sen kahden miinan räjähdettyä helmikuussa 1904.  Se kellui kuitenkin pinnalla kaksi päivää, kunnes kaksi muutakin miinaa räjästi upottaen aluksen.  Aluksen pääaseistuksena oli 6 kpl 120 mm tykkejä tykkitorneissa.  Se oli aikanaan erittäin nopea alus 22,6 solmulla, koko sillä oli 3274 tonnia ja miehistöä 315.
Risteilijä Bojarin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti