sunnuntai 22. kesäkuuta 2014

Anders Wirenius

(1850-1919)

Ylennettiin vara-amiraaliksi 2.11.1908.  Wirenius oli reserviin siirtymisensä jälkeen senaatin talousosaston varapuheenjohtaja  10.10.1909-13.11.1909 ja jäsen 26.3.1917 saakka.

Wirenius määrättiin 9.4.1893 risteilijä Afrikan päälliköksi ja samalla Pietarin merikadettikoulun miinaupseeriluokan esimieheksi. Hän palveli 1893 - 1895 Afrikalla Itämerellä.  Alus oli alunperin 1877 valmistunut amerikkalainen kauppalaiva Saratoga, jonka Venäjä osti 1878, muutettiin 1906 koululaivaksi ja siirrettiin 1918 reserviin.  Se otettiin 1920 uudelleen laivaston käyttöön kuljetusalukseksi ja varastoksi.  Syksyllä 1923 se myytiin Saksaan romuksi.  Aluksen pääaseistuksena oli 5 kpl 152 mm tykkejä, nopeutta 12,75 solmua, kokoa 2775 tonnia ja miehistöä 160.
Risteilijä Afrika
Wirenius oli komennettu 13.1.1896 - 11.7.1898 panssariristeilijäristeilijä Pamjat Azovan päälliköksi Tyynen valtameren matkalle,   Hän oli aluksen päällikkönä uudelleen boksarikapinan aikana 1899 - 1900  Venäjälle vuodesta 1898 kuuluneiden Port Arthurin ja Talievanin satamien puolustuksessa Liautungin niemimaalla.  Pamjat Azovan päällikkönä oli myöhemmin suomalainen Teodor Sillman.  Alus oli otettu palvelukseen 1890.  Itämeren laivaston lähtiessä Venäjän-Japanin sodan aikana Kaukoitään oli Pamjat Azova kattilaremontissa eikä päässyt mukaan.  Aluksella puhkesi 1906 kapina, jonka sen päällikölle lojaalit miehistön jäsenet kukistivat.  Se muutettiin 1907 koululaivaksi ja sai nimen Dvina.  Vallankumouksen aikana keväällä 1917 alus sai takaisin vanhan nimensä.    Brittiläinen torpedovene upotti sen Kronstadtin satamaan elokuussa 1919, jossa alus 1923 lopulta romutettiin.  Aluksen pääaseistuksena oli 2 kpl 203 mm tykkejä, nopeutta 16,8 solmua, kokoa 6734 tonnia ja miehistöä 570.
Panssariristeilijä Pamjat Azova Japanin rannikolla




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti