sunnuntai 15. kesäkuuta 2014

Ivan Boström

(1857.)

Boström toimi Mustanmeren laivaston komentajana kahteen otteeseen 1907-1908 ja 1911. kunnes joutui eroamaan palveluksesta samana vuonna vara-amiraalina.

Boström toimi 1897 Mustanmeren harjoituseskaaderiin kuuluneen torpedovene 265:n päällikkönä. Alus oli valmistunut Elbingissä Saksassa ja otettu palvelukseen 1886 nimellä Tsardak.  Poistettu laivaston palveluksesta 1911 ja pian sen jälkeen romutettu.  Aseistuksena kaksi 381 mm torpedoa ja 2 kpl 37 mm tykkejä, nopeutta 22 solmua, kokoa 87,5 tonnia ja miehistöä 21.
Torpedovene 265
Purjehduskaudella 1900 Boström oli koululaiva Prutin päällikkönä. Alus oli valmistunut Venäjän vapaaehtoiselle laivastolle Glasgowissa 1879 nimellä Moskva. Se siirrettiin vakinaisen laivaston käyttöön 1895 ja muutettiin koululaivaksi uudella nimellä Prut. Vuonna 1909 siitä tehtiin miinalaiva.  Lokakuussa 1914 alus oli 700 miinan lastissa kun se kohtasi Mustallamerellä Sevastopolin tukikohtaa pommittamassa olleen saksalaisen taisteluristeilijä Goebenin.  Prutin miehistö upotti tuolloin itse aluksen suurine miinalasteineen.  Aluksen pääaseistuksena oli 8 kpl 47 mm tykkejä, nopeutta sillä oli 13,5 solmua, kokoa 5459 tonnia ja miehistöä 278.  Aluksen päällikkönä toimi aikanaan myös suomalainen Maximilian Kruskopf.
Koululaiva Prut

Boström sai 14.1.1901 komennuksen tykkivene Tšernomoretsin päälliköksi Mustanmeren ja Välimeren risteilylle.  Alus oli otettu käyttöön 1889.  Valkoiset upottivat laivan Temrjukin sataman evakuoinnin yhteydessä kesällä 1920.  Sen pääaseistuksena oli 2 kpl 203 mm tykkejä, nopeutta 13,7 solmua, kokoa 1224 tonnia ja miehistöä 180.
Tykkivene Tšernomorets
Hänet määrättiin risteilijä Bogatyrin päälliköksi Vladivostokiin 14.8.1905. Hän komensi 1906 Bogatyrin ja taistelulaivojen Slava jaTsesarevitš puolivuotista risteilyä Pohjoisella Jäämerellä ja Murmanskin rannikolla.   Aluksen päällikköinä olivat aikanaan myös suomalaiset Alexander Stemman ja Camillo Boisman.  Bogatyr kuului vastavalmistuneena aluksena Vladivostokin risteilijälaivueeseen Venäjän-Japanin sodan aikana.  Sen tehtävänä oli häiritä Japanin ja Korean välistä liikennettä.  Kesäkuussa 1904 se ajoi sumussa karille saaden vakavan vuodon.  Pikakorjauksen jälkeen se oli sodan loppuun telakalla korjattavana.  Bogatyr oli 1908 avustamassa Messinassa maanjäristyksen pelastustöitä.  Ensimmäisen maailmansodan alussa se oli mukana miinanlaskuoperaatioissa ja kuului sen jälkeen Helsingin laivastotukikohdan aluksiin.  Keväällä 1918 se kuului Suomenlahden jäissä Helsingistä Kronstadtiin siirtyneisiin aluksiin.  Tämän jälkeen se siirrettiin reserviin.  Sisällissodan aikana sen tykkejä otettiin käytettäviksi maarintamalla.  Alus hinattiin 1922 Saksaan romutettavaksi, minkä jälkeen sen osia käytettiin Mustanmeren laivastossa palvelevan sisaraluksen Kominternin uudistuksessa.  Pääaseistuksena Bogatyrissa oli 1916 tehdyn uudistuksen jälkeen 16 kpl 130 mm tykkejä, nopeutta 24,33 solmua, kokoa 6650 tonnia ja miehistöä 573.
Risteilijä Bogatyr Kaukoidässä 1905 Boströmin päällikkyysaikana

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti