torstai 19. kesäkuuta 2014

Georg Ludvig Gadd

(1827-1895)

Gadd palveli uransa aikana useaan otteeseen myös Venäjän kauppalaivastossa.  Hän sai eron sotapalveluksesta vara-amiraalina 8.7.1887, mutta otettiin vielä samana vuonna uudelleen salaneuvoksena meriministeriöön ja nimitettiin Obuhovin terästehtaiden hallitukseen.  Tässä tehtävässä hän oli kuolemaansa saakka.  Obuhovin tehtaat olivat maan merkittävimmät ja tuottivat mm. tykkejä laivaston ja maavoimien käyttöön.  Vallankumouksen jälkeen ne tunnettiin Kirovin tehtaiden nimellä.

Gadd palveli 1863 - 1864 korvetti Bajanin päällikkönä Kuurinmaan ja Ahvenanmaan vesillä.  Aluksen päällikköinä toimivat aikanaan myös suomalaiset  Anders Johan Nikolai Sjöman,  Carl Kuhlström ja Georg Ludvig Gaddin veli Otto Viktorinus Gadd.  Bajan oli valmistunut Botdeaux’ssa Ranskassa otettu käyttöön 1858.  Vuonna 1877 se teki pitkän purjehduksen Vladivostokiin vieraillen mm. Honolulussa ja San Franciscossa.  Alus poistettiin laivaston rekisteristä 1893.  Sen aseistuksena oli 16 tykkiä ja kokoa aluksella oli 1969 tonnia.
Korvetti Bajan
Hänet määrättiin 26.11.1866 rannikkopanssarilaiva Pervenetsin päälliköksi, mutta jo 1.4.1867 Gadd siirtyi siitä tehtävästä kauppalaivaston palvelukseen  Pervenetsin päällikköinä toimivat aikanaan myös suomalaiset Teodor Sillman ja Oskar Ludvig Starck.  Alus oli rakennettu Lontoossa ja otettu palvelukseen 1864.  Laivan ongelmana oli kiikkeryys eikä sitä koskaan käytettykään avomeripalveluksessa.  Alus toimi tykistön koululaivana.  Laiva riisuttiin 1908 aseista ja muutettiin proomuksi nimellä Barzha No. 1.    Neuvostolaivasto käytti sitä hiilenkuljetukseen Kronstadtiin 1922-1925.  Sen jälkeen se muutettiin hiilivarastoksi, jona se toimi useilla eri nimillä.1950-luvulle saakka.  Alus romutettiin 100-vuotiaana vasta 1960-luvun alkupuolella..  Sen päätykistönä oli 26 kpl 196 mm tykkiä, nopeutta sillä oli vain 8 solmua, koko 3277 tonnia ja miehistöä 459.
Rannikkopanssarilaiva Pervenets

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti