lauantai 7. kesäkuuta 2014

Oscar von Kraemer


(1829-1904)

Palveli Krimin sodassa maavoimiin siirrettynä ja haavoittui kahdesti 1854 ja 1855. Venäjän laivaston pääesikunnan päällikkö 1889-1896. Venäjän valtakunnanneuvoston jäsen 1896 lähtien. Venäjän Punaisen Ristin esimies 1898-1903. Ylennettiin amiraaliksi 2.9.1896.

Kraemer komennettiin 20.7.1863 juuri Porissa valmistuneen korvetti Vitjazin päälliköksi Pohjois-Amerikan ja Länsi-Intian purjehdukselle, joka kesti 4.8.1863-16.6.1864.  Vitjazin päällikkönä toimi myöhemmin myös suomalainen Kurt Fredrik Leonard af Enehjelm.  Aluksen päätykistönä oli 1884 tehdyn uusimisen jälkeen 4 x 152 mm.  Nopeutta sillä oli 12 solmua, kokoa 2156 tonnia ja miehistöä  356.
Fregatti Osljabja
Von Kraemer määrättiin 1867 alussa höyryfregatti Aleksandr Nevskin päälliköksi.  Laiva teki pitkän purjehduksen Atlantille, Välimerelle ja Mustalle merelle.  Suuriruhtinas Aleksei Aleksandrovitš oli aluksella tällä matkalla. Paluumatkalla Aleksandr Nevski sai pohjakosketuksen Jyllannin rannikolla ja haaksirikkoutui.. Sotaoikeus tuomitsi von Kraemerille varomattomuudesta kurssimuutoksen yhteydessä kuukauden päävartioarestia, mutta keisari peruutti tuomion.  Alus oli astunut palvelukseen 1863, joten se ehti olla käytössä vain viisi vuotta ennen tuhoutumistaan.  Sen pääaseistuksena oli 49 kpl 196 mm tykkejä tykkiporteissa.  Nopeutta aluksella oli 12,23 solmua, mikä voitiin purjeilla nostaa 14 solmuun.  Kokoa laivalla oli peräti 4571 tonnia ja miehistöä 705.
Höyryfregatti Aleksandr Nevski
Hän oli 1871 - 1872 höyryfregatti Svetlanan päällikkönä ja johti maailmanympäripurjehdusta Yhdysvaltoihin, minkä jälkeen matka jatkui Hyväntoivonniemen kautta Kiinaan ja Japaniin sekä Suezin kanavan kautta takaisin Kronstadtiin. Svetlana oli valmistunut Bordeauxissa Ranskassa 1856.  Sen päätykistönä oli 1870 uudistuksen jälkeen 10 x 203 mm, nopeutta 10,5 solmua, 3188 tonnia, miehistöä 438.  Aluksen päällikköinä toimivat aikoinaan myös suomalaiset Jakob Drescher ja Theodor Avellan..

Höyryfregatti Svetlana

Kaiku 14.9.1904.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti