tiistai 19. toukokuuta 2015

Suomalaisnimisiä laivoja 4: Sveaborg ja Torneo

Pienoismalli ruotsalaisesta Hämeenmaa-luokan soutufregatista.
Venäläiset alukset olivat tätä esikuvaansa hieman suurempia.
Venäjä rakensi jo Suomen sodan aikana 1808 ruotsalaisen esikuvan mukaan viisi Hämeenmaa-luokan soutufregattia.  Venäjällä niistä käytetään myös nimitystä Bodryi-luokka.  Ne olivat ruotsalaisia vastaavia suurempia.  Niillä oli pituutta 44 metriä, niissä oli 20 airoparia ja aseistuksena 32 tykkiä.  Kahdella aluksista oli suomalainen nimi, Torneo ja Sveaborg. Sveaborgia käytettiin sodassa Ruotsia vastaan 1808-1809.  Sen jälkeen se siirtyi venäläiseskaaderin mukana Kronstadtiin.  Viaporissa se toimi uudelleen kesällä 1812, mutta palasi syksyllä takaisin tukikohtaansa.  Torneo toimi kontra-amiraali von Möllerin lippulaivana 1812-1813 ja  oli soutueskaaderin mukana pommittamassa piiritettyä Danzigin linnoitusta yhdessä brittiläisen kontra-amiraali Martinin eskaaderin kanssa.  Sen jälkeen se siirtyi Königsbergiin syksyllä 1813 sekä seuraavana kesänä Viaporiin ja lopulta Kronstadtiin 1815.   Vuosina 1817-1821 Torneo oli vartioaluksena Tallinnassa ja palasi takaisin Kronstadtiin kesäkuussa 1821.  Molemmat laivat romutettiin 1824.
Fregatti Sveaborgin pienoismalli
Samana vuonna 1808 kuin edellisetkin alukset valmistui Amiraliteetin telakalta Pietarista 36 tykin Kastor-luokan fregatti, joka sai nimen Sveaborg.  Aluksella oli pituutta 46 metriä ja siinä oli 250 hengen miehistö.  Se kuului eskaaderiin, joka lokakuussa 1812 purjehti Pohjanmerelle tukemaan brittilaivaston sotatoimia Ranskaa vastaan.  Sveaborg toimi Pohjanmeren ja Kanaalin vesillä 1814 saakka, jolloin se palasi Kronstadtiin.  Vuosina 1818-1820 se osallistui harjoituspurjehduksiin Suomenlahdella.  Suuren tulvan aikana 1824 alus oli ankkurissa Kronstadtin sotasatamassa, ajautui matalikolle ja upposi 14.11.  Se romutettiin Kronstadtissa 1828.
Torpedovene Sveaborg ajaa merelle Vladivostokin satamasta

Torpedovene Sveaborg valmistui Normandin telakalta Le Havresta marraskuussa 1886.  Kun torpedoveneiden nimet muutettiin numeroiksi 1898 tuli aluksesta No. 205.  Sveaborgilla oli kantavuutta vain 96 tonnia ja sen 737 hv koneet kehittivät nopeutta 19 solmua.  Aseistuksena aluksella oli kaksi torpedoputkea ja kaksi konekivääriä.  Miehistöä sillä oli 21.   Alukseen oltiin laivastossa hyvin tyytyväisiä ja toukokuussa 1895 se siirrettiin osina Vladivostokiin Tyynenmeren laivueelle.  Sveaborgista tehtiin viestialus heinäkuussa 1911 ja se myytiin romuksi syksyllä 1913.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti