torstai 21. toukokuuta 2015

Herman Avellan

s. Turku 28.7.1820
k. Viipuri 20.6.1912

Tultuaan ylioppilaaksi 1838 otettiin Avellan junkkarina suomalaiseen meriekipaasiin 22.6.1839.  Hän osallistui 1839 ja 1842 purjehduksiin linjalaiva Ostrolenkalla ja 1840 merenmittaukseen priki Diomidilla Riianlahdella sekä 1843 kuunari Snegillä Suomenlahdella.  Hänet ylennettiin mitsmaniksi 1841 ja erosi palveluksesta luutnantin arvoisena 11.12.1844.  Avellan toimi muutamia vuosia virkamiehenä mm. Sortavalassa, kunnes hänet otettiin 13.8.1850 luotsilaitoksen palvelukseen alikapteenina.  Kapteeniksi hänet ylennettiin 4.6.1853.  Avellan toimi luotsipiirin päällikkönä Vaasassa 1850-1853, Oulussa 1853-1857 ja Tammisaressa 1857-1862.  Luotsilaitoksen palveluksesta Avellan erosi majurina 29.3.1862.  Sen jälkeen hän oli tullivirkamiehenä, hovioikeudenneuvoksena ja lopulta sai kamarineuvoksen arvon 1889.  Avellan kunnostautui myös useiden romaanien ja näytelmien kirjoittajana käyttäen mm. nimimerkkiä En Finne. 

Ostrolenka oli 1834 Solombalskajan telakalta Arkangelista valmistunut 80 tykin Iezekil-luokan linjalaiva.  Vuonna 1835 se kuului vara-amiraali Rikordin eskaaderiin, joka kuljetti Keisarillisen kaartin joukot Puolaan Venäjän ja Preussin yhteisiin sotaharjoituksiin.  Tämän jälkeen kesään 1846 saakka se osallistui harjoituspurjehduksiin Itämerellä, kunnes 1848 muutettiin proomuksi Viaporissa.  Blogissa on kuva Ostrolenkan sisaraluksesta Azovista.  Ks. linkki.
Priki Diomid.  Yksityiskohta V.I.Štšiljajevin maalauksesta.
Diomid oli 20 tykin priki, joka valmistui Ohtan telakalta Pietarista 1832.  Alus osallistui alkuvuosinaan harjoituspurjehduksiin Itämerellä ja Suomenlahdella, mutta myöhemmin pääasiassa sillä tehtiin merenmittauksia Suomessa ja Riianlahdella.  Vuonna 1843 Diomidille tahtiin peruskorjaus Kronstadtissa, jossa se myös romutettiin 1858.


Kuunari Snegistä on kirjoitettu aiemmin blogissa.  Ks. linkki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti