maanantai 18. toukokuuta 2015

Otto Mauritz Armfelt

s. Kangasala 24.11.1847
k. Luga 24.7.1904

Armfelt otettiin merikadettikuntaan 1858 ja ylennettiin gardemariniksi 16.4.1865.  Palveli höyryfregatti Smelillä Pohjanlahdella ja keisarillisella jahdilla Tigrillä Mustallamerellä.  Armfelt osallistui 1865-1866 höyryfregatti Dmitri Donskoilla pitkälle purjehdukselle Länsi-Afrikan rannikolle ja seuraavana syksynä toiselle ulkomaanmatkalle höyryfregatti Svetlanalla.  Hänet ylennettiin mitsmaniksi 28.8.1867 ja palveli sen jälkeen suomalaisen meriekipaasin höyryfregatti Olafilla Itämerellä sekä 1869 vahtiupseerina Kronstadtin redillä.  Armfelt suoritti voimistelulaitoksen kurssin 1870.  Sitten hän purjesti keisarillisella jahdilla Koroleva Viktorialla ja kahteen otteeseen 1873.1874 sekä 1876-1878 reviisorina monitori Veštšunilla.  Armfelt suoritti voimistelunopettajan apulaissen tutkinnon Kronstadtissa 10.1.1880.  Tämän jälkeen hän palveli höyryfregatti Admiral Greigillä Itämerellä sekä 1881-1883 barkassi No. 91:n päällikkönä Pietarhovin saattueessa.  Armfelt ylennettiin kapteeniluutnantiksi 13.1.1882 ja 2. lk. kapteeniksi 10.3.1885.  Hänet komennettiin vanhimmaksi upseeriksi monitori Veštšunille 1.11.1886.  Armfelt nimitettiin 5.11.1887 Kronstadtin voimistelukomennuskunnan päälliköksi ja siirrettiin laivaston reserviin 24.6.1889.  Hän erosi palveluksesta sairauden takia 6.5.1894 1. lk. kapteenin arvoisena.

Pietarissa, Nikolajevissa ja myöhemmin Kronstadtissa toimi 1858 lähtien merisotilaiden kunnon kohottamiseksi voimistelukomennuskunta, jossa kussakin toimi kahdeksan upseeria.  Syksyisin purjehduskauden päätyttyä sotilaille järjestettiin voimisteluharjoituksia ja painia.
Keisarillinen jahti Tigr
Tigr oli ensimmäinen keisarillinen jahti Mustallamerellä.  Se valmistui Amiraliteetin telakalta Nikolajevista 1858.  Kolmimastoilla aluksella oli neljä tykkiä.  Vaikka se oli laivaston rekisterissä 14 vuotta sitä ei tiedetä varmuudella olleen keisarillisen perheen käytössä kuin ainoastaan kerran, vuonna 1861 Aleksanteri II:n matkatessa Sevastopolista uuteen palatsiinsa Livadiaan.  Tämän jälkeen tuli tarve uuteen mukavampaan alukseen, kun perhe alkoi lomailla säännöllisemmin Mustallamerellä.
Keisarillinen jahti Koroleva Viktoria
Koroleva Viktoria (Kuningatar Viktoria) valmistui Britanniassa Joseph Whiten telakalla 1846 ja sen toi Kronstadtiin brittiläinen miehistö.  Alus rekisteröitiin Merikaartin ja Pietarin keisarillisen purjehdusseuran yhteiseen käyttöön.  Joskus sillä osallistuttiinkin purjehduskilpailuihin.  Keisarillinen perhe purjehti jahdilla monien vuosien ajan.  Eräällä tällaisella matkalla alus ajoi karille Koivistonsalmessa, mutta saatiin korjatuksi.  Purjehduskausilla 1878-1880 sitä käytettiin laivaston koulutuksessa, kunnes 1884 se poistettiin rekisteristä.
Höyryfregatti Smelij

Muista Armfeltin aluksista on kirjoitettu blogissa aiemmin.  Linkit alla:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti