lauantai 23. toukokuuta 2015

Johan Bartram

s. Viipuri 30.8.1809
k. Elimäki 13.2.1865
Johan Bartramin maalaus Novoarkangelskin (Sitkan) satamasta.
Laivassa Venäjän Amerikankomppanian lippu.
Bartram otettiin merikadettikuntan 1821 ja ylennettiin gardemariniksi 1824.  Purjehti 1826 fregatti Konstantinilla Kronstadtista Gravesendiin ja takaisin sekä ylennettiin mitsmaniksi 7.10.  Seuravana kesänä hän purjehti fregatti Provornylla Kronstadtista Portsmouthiin ja edelleen Välimerelle sekä osallistui Navarinon meritaisteluun turkkilaisia vastaan.  Vuosina 1828-1828 Bartram palveli korvetti Gremjaštšilla Välimerellä ja Adrianmerellä sekä paluumatkalla Kronstadtiin.  Hänet siirrettiin 1830 suomalaiseen meriekipaasiin.  Seuraavana kesänä Bartram oli tullijahdin päällikkönä Ahvenanmaan saaristossa ja ylennettiin luutnantiksi 8.2.1832.  Vuosina 1833-1837 hän palveli Itämerellä Katzbach-laivalla ja höyrylaivoilla Herkules ja Provorny.  Vuonna 1839 Bartram siirtyi Venäjän Amerikankomppanian palvelukseen.  Hän matkusti Kronstadtista Nikolailla Valparaisoon Chileen ja sai siellä priki Veliki Knjas Konstantinin päällikkyyden.  Aluksellaan hän jatkoi matkaa Novoarkangelskiin (nykyiseen Sitkaan) Alaskaan.  Vuosina 1840-1845 Bartram toimi komppanian alusten Bajkalin, Naslednik Aleksandrin ja Veliki Knjas Mihailin päällikkönä Petropavlovskin, Ohotanmeren ja Amerikan siirtokuntien välillä.  Hänet ylennettiin kapteeniluutnantiksi 7.4.1844.  Hänet valittiin 1845 komppanian johtokuntaan ja kutsuttiin Pietariin.  Bartram nimitettiin 3.7.1850 Suomen tulli- ja majakkalaitoksen ylijohtajan apulaiseksi ja amiraliteetin everstiluutnantiksi.  Hän erosi palveluksesta 1853 everstin arvoisena.  Vielä 1857 hänet kutsuttiin johtamaan Saimaan väylien kartoitusta.
Fregatti Konstantin
Konstantin oli Solombalskajan telakalta Arkangelista 1826 valmistunut 48-tykkinen fregatti.  Se oli siis aivan uusi kun Bartram tuli sille palvelukseen.  Britannian matkan Konstantin teki yhdessä fregatti Jelenan kanssa ja alukset veivät mukanaan kultalastin.  Seuraavana vuonna laiva osallistui Navarinon taisteluun ja sen jälkeen Turkin sotaan 1830 saakka, kunnes palasi Kronstadtiin käytyään välillä Ranskassa korjattavana.  Konstantin oli vartioaluksena Kronstadtissa 1832-1835 ja muutettiin proomuksi Viaporissa 1837 sekä romutettiin 1848.

Fregatti Provorny oli Konstantinin sisaralus ja valmistunut Ohtan telakalta Pietarista 1823.  Ennen Turkin sotaa se toimi Atlantilla vieraillen mm. Islannissa saakka.  Suuren tulvan aikaan 1824 se irtosi ankkurista Kronstadtissa ajautuen matalikolle, mutta saatiin korjattua.  Navarinon taistelussa Provorny kuului laivaston vasempaan sivustaan ja sai vaurioitettua kahta turkkilaista fregattia.  Alus palasi heti taistelun jälkeen takaisin Kronstadtiin, jossa se romutettiin 1831.
Tässä pienellä merenlahdella nykyisen Pyloksen kaupungin edustalla Kreikan länsirannikolla käytiin lokakuussa 1827 meritaistelu Turkin ja toiselta puolelta Ranskan, Britannian ja Venäjän laivastojen välillä.  Molemmilla osapuolilla oli taistelussa 20 linjalaivaa ja fregattia.  Turkkilaiset kärsivät taistelussa musertavan tappion.
Korvetti Gremjaštšy valmistui Ohtan telakalta Pietarista 1822.  Tulvan aikana 1824 se ajautui maihin Kronstadtissa ja korjattiin väliaikaisesti.  Perusteellisempi työ tehtiin vasta pari vuotta myöhemmin.  Myös se osallistui Navarinon taisteluun ja palasi Kronstadtiin 1829, missä romutettiin seuraavana vuonna.  Aluksen aseistuksena oli 24 tykkiä.

Siipirataslaiva Provorny oli valmistunut Izhoran konepajalta 1825.  Sillä oli kantavuutta 175 tonnia ja pituutta 34 metriä.  Alus peruskorjattiin Kronstadtissa 1837 ja romutettiin 1847.


Siipiratalaiva Herkulesista on blogissa kirjoitettu aiemmin.  Ks. oheinen  linkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti