perjantai 8. toukokuuta 2015

Suomalaisnimisiä aluksia 1: Gangut (Hankoniemi)

Suomalaista nimeä kantaneiden alusten sarja on hyvä aloittaa Gangutista, joka on Hankoniemen venäjänkielinen nimi (ruots. Hangö udd).  Laivan nimi tulee Hankoniemen pohjoispuolella 7.8.1714 käydystä meritaistelusta, jota Venäjän historiassa juhlitaan laivaston ensimmäisenä suurena voittona.  Suomalaiset käyttävät siitä tavallisesti nimitystä Riilahden meritaistelu.

Ensimmäinen Gangut-niminen alus oli 1719 valmistunut 90 tykin linjalaiva.  Valmistumisvuotenaan se oli mukana suojaamassa kaleerilaivastoa, joka kuljetti joukkoja Ruotsin rannikolle. Seuraavina vuosina se kuului Tallinan tukikohdan aluksiin ja palasi sitten Kronstadtiin, josta ei 124 jälkeen enää lähtenyt merelle, vaan oli sataman vartioaluksena.  Gangut romutettiin Kronstadtissa 1736.
Linjalaiva Gangut Navarinon meritaistelussa 1827
Uusi samanniminen linjalaiva valmistui 1827.  Sillä oli kantavuutta 2659 tonnia ja aseistuksena 84 tykkiä.  Heti valmistuttuaan se liittyi Välimerelle lähteneeseen eskaaderiin ja osallistui 8.10.1827 Navarinon meritaisteluun turkkilaisia vastaan.  Vaurioituneena se palasi takaisin Itämerelle, jossa palveli Krimin sotaan saakka.  Sitten sille tehtiin pitkäaikainen peruskorjaus, jossa se muutettiin potkurihöyrylaivaksi.  Aluksen uudeksi kantavuudeksi tuli 3814 tonnia.  Alus ei kuitenkaan ehtinyt enää mukaan Krimin sodan taisteluihin ja se palvelikin vuoteen 1871 koululaivana.
Rannikkopanssarilaiva Gangut
Rannikkopanssarilaiva Gangut valmistui Amiraliteetin uudelta telkalta Pietarista 1894.  Alus oli kevennetty versio aiemmista Aleksandr II -luokan taistelulaivoista ja se oli suunniteltu toimimaan Suomenlahden matalissa vesissä.  Lisäksi se oli kustannuksiltaan edeltäjiään halvempi.  Loppujen lopuksi aluksesta ei kuitenkaan tullut aivan suunnitelmien mukaista, vaan sen kantavuus oli huomattavasti suurempi ja nopeus vastaavasti pienempi.  Valmistuessaan sillä oli kantavuutta 7142 tonnia, pääaseistuksena 1 kpl 305 mm ja 4 kpl 229 mm tykkejä sekä 521 hengen miehistö.  Merisotaharjoituksissa Viipurin lähellä 12.6.1897 Gangut ajoi kartoittamattomalle karille ja molemmat höyrykoneet  vaurioituivat. Näin laivan pumput eivät toimineet ja se upposikin hitaasti 30 metrin syvyyteen.  Myöhemmin suunniteltiin aluksen nostamista ruotsalaisten asiantuntijoiden johdolla, mutta suunnitelmasta luovuttiin.
Taistelulaivat Gangut, Petropavlovsk, Poltava ja Sevastopol Helsingissä Kruunuvuoren selällä 27.6.1915.

Taistelulaiva Gangut oli yhdessä kolmen sisaraluksensa kanssa Venäjän kantavuudeltaan suurin sotalaiva.  Gangut-luokan taistelulaivojen kantavuus oli 24000 tonnia, niiden pääaseistuksena oli 12 kpl 305 mm tykkiä neljässä kolmoistykkitornissa.   Miehistöä aluksilla oli 1149.  Laivoja ei oltu niinkään tarkoitettu meritaisteluun vihollislaivastoa vastaan avomerellä, vaan tukemaan tykistöllään maavoimien toimintaa.  Valmistuttuaan Amiraliteetin telakalta Pietarista 11.1.1915 Gangut siirtyi välittömästi Helsingin laivastotukikohtaan, jossa sillä oli ankkuripaikka Kruunuvuoren selällä.  Se osallistui yhdessä sisarlaivansa Sevastopolin kanssa miinanlaskuoperaatioon Liepajan lähellä 27.8.1915, mikä olikin pisin matka, mitä venäläiset taistelulaivat tekivät koko sodan aikana.Gangut oli 1916-1917 liikkumattomana ankkuripaikallaan Helsingissä ja sen miehistö osallistui Itämeren laivaston kapinaan 16.3.1917.  Gangut oli mukana laivaston ensimmäisessä ryhmässä, joka lähti Helsingistä jäisen Suomenlahden halki Kronstadtiin 12.3.1918  Seuraavana syksynä se otettiin miehistöpulan vuoksi reserviin ja nimettiin 1925 uudelleen Oktjabrskaja Revolutsijaksi (Lokakuun vallankumous).  Seuraavana vuonna se otettiin uudelleen palvelukseen ja 1931 aloitettiin pitkällinen peruskorjaus.  Talvisodassa alus osallistui sisarlaivansa Maratin (ent. Petropavlovsk) kanssa Saarenpään linnakkeen pommitukseen aiheuttamatta sille suurempaa vahinkoa.  Vuonna 1941 alus vaurioitui useaan otteeseen saksalaisten pommituksissa, mutta sen tykistö tuki silti Leningradin puolustusta ja Kannaksen suurhyökkäystä 1944.  Sodan jälkeen se oli vielä koululaivana vuoteen 1956 ja romutettiin sen jälkeen vähitellen monen vuoden aikana.

1 kommentti: