maanantai 11. toukokuuta 2015

Suomalaisnimisiä aluksia 2: Vyborg (Viipuri)

Linjalaiva Vyborg (1710)
Laivaston ensimmäinen Vyborg-niminen alus oli 50 Riga-luokan  linjalaiva, joka rakennettiin Laatokan telakalla brittiläisen laivanrakentaja Richard Brownin johdolla ja valmistui kesällä 1710.  Laiva sai nimensä samaan aikaan tapahtuneen Viipurin valloituksen kunniaksi.  Harjoiteltuaan Pietarin lähivesillä ja toimittuaan kaupungin suojana se lähti heinäkuussa 1713 vara-amiraali Cruysin eskaaderin mukana etsimään ruotsalaisaluksia Suomenlahdelta.  Tällöin se ajoi karille eikä sitä yrityksistä huolimatta saatu soutuveneillä irrotetuksi.  Lopulta laivan runko katkesi ja miehistö poltti aluksen, jottei se joutuisi vihollisen haltuun.

Piotr II -luokan linjalaiva Vyborg oli kuten edeltäjänsäkin Richard Brownin käsialaa.  Se valmistui 1729, mutta poistettiin käytöstä jo 1739 tienoilla.  Aluksessa oli aseistuksena 54 tykkiä.
Linjalaiva Vyborg (1841)
Fershampenuaz luokan linjalaiva Vyborg valmistui Ohtan telakalta Pietarista 11.8.1841.  Alus kuului virallisesti 74 tykin aluksiin, mutta todellisuudessa siinä oli 82 tykkiä.  Pääasiassa laiva osallistui harjoituspurjehduksiin Suomenlahdella, mutta 1844 se oli vara-amiraali Platerin mukana Pohjanmerellä, 1848 Man-saarella saakka ja 1850 Tanskan vesillä.  Vuosina 1852-1854 Vyborgille tehtiin suuri peruskorjaus.  Alusta pidennettiin, siihen asennettiin höyrykone ja potkuri sekä sen aseistusta vahvistettiin.  Laivan kantavuudeksi tuli 3505 tonnia, pituudeksi 65 metriä ja nopeudeksi 7,5 solmua.  Miehistöä sillä oli kokonaista 950.  Kesällä 1856 se kuljetti Krimin sodan päätyttyä joukkoja Viaporista Kronstadtiin ja lähti samana syksynä kontra-amiraali Behrensin eskaaderin mukana pitkälle lähes vuoden kestäneelle purjehdukselle Italiaan ja takaisin.  Välimerellä aluksessa liehui matkustajana olleen suuriruhtinas Konstantin Pavlovitshin lippu.  Laivan ollessa Lissabonissa osallistui sen miehistö kaupungin palon sammuttamiseen.  Matkan jälkeen alus osallistui jälleen Suomenöahden harjoituksiin, kunnes se poistettiin laivaston luettelosta 7.12.1863 ja romutettiin.
Torpedovene Vyborg (1886)
Torpedovene Vyborg valmistui Thompsonin telakalta Glasgowista 10.1.1886.  Aluksella oli kantavuutta vain 150 tonnia, mutta pituutta silti 45 metriä.  Sen syväys olikin vain maksimissaan 2,13 metriä.  Aluksen koneet tuottivat ajan oloon suuret 1300 hv ja nopeutta 20 solmua.  Aseistuksena sillä oli kaksi torpedoputkea ja kaksi konekivääriä.  Miehistöä laivalla oli 24.  Vuodesta 1895 aluksen nimeksi tuli No. 102.  Vyborg myytiin romuksi tammikuussa 1910.
Torpedovene Vyborg saattoi kulkea myös purjeilla.

Neuvostoliiton aikana laivastossa on ollut vielä yksi Vyborg, nimittäin entinen panssarilaiva Väinämöinen.  Alus palveli tällä nimellä neuvostolaivastoa kuusi vuotta pääasiassa Porkkalan tukikohdassa.  Lopulta se romutettiin 1966.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti