sunnuntai 24. toukokuuta 2015

August von Behr

k. 1881

Otettiin merikadettikuntaan 12.5.1840 ja ylennettiin gardemariniksi 1842.  Purjehti 1844 fregateilla Aleksandr Nevskij ja Proserpina sekä ylennettiin mitsmaniksi 21.8. ja siirrettiin Mustanmerenlaivastoon.  Vuosina 1845-1851 palveli Mustanmeren itärannikolla linjalaiva Uriililla, korveteilla Andromaha ja Pilad sekä fregatti Sižopolilla.  Ylennettiin luutnantiksi 6.5.1850.  Palveli sitten linjalaiva Andreilla 1852-1853.  Oli 1854 väliaikaisena päällikkönä höyrylaiva Fultonilla, joka kulki Pietarhovin ja Kronstadtin välillä.  Hän osallistui seuraavana vuonna Kronstadtin puolustukseen linjalaiva Konstantinilla.  Purjehti 1856 Kronstadtista Swinemündeen ja takaisin höyrylaiva Olafilla ja oli 1857 potkurifregatti Gromoboilla.  Sen jälkeen hän siirtyi laivanrakennusosaston virkamieheksi, kapteeniluutnantin arvoisena 1859 ja vanhempana virkamiehenä 1860.  Behr nimitettiin 2.5.1863 Pietarin satamapäällikön apulaiseksi ja ylennettiin 2. lk. kapteeniksi 13.1.1866 sekä 1.lk. kapteeniksi 13.1.1870.  Hänet siirrettiin laivaston reserviin 15.5.1871 ja vapautettiin palveluksesta kenraalimajurina 1875.
Linjalaiva Uriil.
Uriil oli 84 tykin Sultan Mahmut-luokan linjalaiva, joka valmistui Amiraliteetin Nikolajevin telakalta 1841.  Aluksella oli kantavuutta 3790 tonnia, pituutta 60 metriä ja miehistöä 750.  Uriil osallistui vuoteen 1853 harjoituspurjehduksiin Mustallamerellä ja sen jälkeen Krimin sotaan.  Aluksen ollessa korjaustöiden alaisena Sevastopolissa tuki sen tykistö kaupungin pattereita.  Syyskuussa 1854 Uriil upotettiin Sevastopolin tukikohdan väylän tukkeeksi. 

Andromaha oli 18 tykin korvetti, joka valmistui Nikolajevissa 1841.  Aluksella oli pituutta 37 metriä ja 100 hengen miehistö.  Andromaha palveli Mustanmeren lisäksi useaan otteeseen Välimerellä mm. Kreikan ja Sisilian vesillä.  Alus osallistui Krimin sodassa turkkilaisten maavoimien tulittamiseen ja palasi vaurioituneena Sevastopolin tukikohtaan, minne upposi elokuussa 1855.
Fregatti Sižopol V.A.Prohorovin litografian mukaan.
Sižopol oli 60 tykin Tenedos-luokan fregatti, joka valmistui Amiraliteetin Sevastopolin telakalta 1841.  Aluksella oli pituutta 53 metriä ja 418 hengen miehistö.  Vuoteen 1851 se osallistui harjoituspurjehduksiin Mustallamerellä, peruskorjattiin 1851 ja käytettiin sen jälkeen kadettien koululaivana.  Krimin sodan aikana alusta käytettiin partiointiin Sevastopolin edustalla, kunnes syyskuussa 1854 se upotettiin sataman sisääntuloväylälle ja miehistö liitettiin maavoimiin.  Sodan jälkeen sataman tukkinut alus räjäytettiin.

Imperatritsa Aleksandra-luokan 92 tykin linjalaiva Andrei valmistui 1846.  Vuoteen 1853 se osallistui laivaston purjehduksiin Suomenlahdella ja Itämerellä sekä 1850 Man-saaren vierailuun.  Krimin sodan aikana Andrein sijoituspaikkana oli Viapori.  Sodan jälkeen se toimi Helsingissä kasarmina, kunnes poistettiin laivaston luettelosta 1861.   Blogissa on kuva Andrein sisarlaivasta Lefortista, ks. Linkki.

Konstantin oli 82 tykin Fershampenuaz-luokan linjalaiva, joka oli valmistunut Ohtan telakalta Pietarista 1839.  Alus osallistui harjoituspurjehduksiin, kunnes sille vuosina 1852-1854 tehtiin suuri peruskorjaus ja se sai höyrykoneen.  Samalla alusta pidennettiin ja sen aseistusta vahvistettiin.  Konstantin poistettiin palveluksesta 1864.  Blogissa on kuva Konstantinin sisaraluksesta Vyborgista. Ks. Linkki.
Potkurifregatti Gromoboi.
Potkurifregatti Gromoboin rakentaminen alkoi Helsingissä Krimin sodan aikana, mutta se oli keskeytyksissä Viaporin pommituksen jälkeen.  Laivan koneisto tehtiin Pietarissa.  Lopulta alus valmistui 1857.   Sillä oli kantavuutta 3199 tonnia, pituutta 75 metriä, konetehoa 360 hv ja nopeutta 8 solmua.  Aluksen aseistuksena oli 196 mm tykkejä.  Gromoboi teki matkat Välimerelle 1858-1859 ja 1860-1861.  Siitä tehtiin koululaiva 1864.  Yhdysvaltain sisällissodan kokemusten jälkeen päätettiin, ettei aluksen kallista peruskorjausta enää suoriteta.  Gromoboi oli palveluksessa vuoteen 1872, kunnes se myytiin huutokaupalla romuksi.

Seuraavista von Behrin aluksista on aiemmin kerrottu blogissa:

Fregatti Proserpina linkki

Korvetti Pilad linkki

Höyrylaiva Olaf linkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti