maanantai 25. toukokuuta 2015

Carl von Behr

s. Viro 31.10.1804
k. Helsinki 24.11.1875

Oltuaan ylioppilaana Tartossa tuli Behr suomalaisen meriekipaasin palvelukseen aliupseeriksi 18.3.1831.  Osallistui 1835  purjehduksiin linjalaiva Berezinalla Hiidenmaan rannikolla ja matkalle fregatti Elisavetalla Danzigiin.  Behr ylennettiin mitsmaniksi 10.1.1836 ja hän palveli samana vuonna Itämerellä linjalaiva Feršampenuazilla ja fregatti Dianalla.  Seuraavana kesänä hän oli mukana tykkiveneosaston siirrossa Viaporista Turkuun.  Vuosina 1838-1843 Behr palveli Itämerellä linjalaivoilla Berezina, Prohor, Iezekil ja Leipzig.  Hänet ylennettiin luutnantiksi 11.4.1841.  Sitten hänet siirrettiin 1844 Mustanmeren laivastoon, jossa hän 1844-1845 palveli velipuolensa August von Behrin tapaan korveteilla Andromaha ja Pilad sekä kuunari Drotikilla Abhasian rannikolla, kunnes hänet komennettiin takaisin Itämeren laivastoon.  Purjehduskaudella 1847 hän oli jälleen linjalaiva Leipzigilla, jonka purjehdus ulottui tuolloin Pohjanmerelle saakka.  Lopulta Behr palveli 1849-1851 Itämerellä linjalaiva Finlandilla.  Hänet ylennettiin kapteeniluutnantiksi 13.1.1852 ja siirrettiin sen jälkeen maahenkilökuntaan.  Behr nimitettiin 26.4.1854 luotsi- ja majakkalaitoksen tarkastajaksi majurin arvoisena ja vuosina 1857-1862 hän toimi Viipurin luotsipiirin päällikkönä.  Behr ylennettiin everstiluutnantiksi 1862 ja everstiksi 2.5.1869.

Linjalaivat Berezina linkki, Iezekil ja Leipzig olivat kaikki samaa Iezekil-luokkaa.  Niiden sisarlaivasta Azovista on blogissa kuva Berezinaa käsittelevän artikkelin kohdalla oheisessa linkissä.  Iezekil valmistui Solombalskajan telakalta Arkangelista 1826.  Sillä oli kantavuutta 3000 tonnia, pituutta 54 metriä ja 80 tykkiä.  Alus osallistui 1827-1830 Turkin sotaan Välimerellä ja mm. Navarinon meritaisteluun.  Se peruskorjattiin Kronstadtissa 1831-1832 ja oli sen jälkeen harjoituspurjehduksissa Itämerellä vuoteen 1842, kunnes muutettiin Viaporissa proomuksi ja lopulta romutettiin 1849.  Leipzig valmistui Arkangelista 1836.  Se osallistui harjoituksiin Itämerellä ja Pohjanmerellä, kunnes muutettiin proomuksi Viaporissa 1850.

Elisaveta ja Diana olivat Spešnij-luokan fregatteja, joita vuosina 1801-1844 rakennettiin kaikkiaan 34 kpl.  Blogissa on kuva laivojen sisaraluksesta Avrorasta, ks. linkki Elisaveta rakennettiin pikavauhtia Amiraliteetin Pietarin telakalla 1828 ja se liittyi samana syksynä Turkin sotaan Välimerelle lähteneeseen eskaaderiin.  Alus osallistui taisteluihin Kreikan saaristossa ja palasi Kronstadtiin vasta 1831.  Sen jälkeen se oli mukana  harjoituksissa Itämerellä, kunnes muutettiin työpajaksi Kronstadtiin 1838.  Diana valmistui Pietarista 1834 ja osallistui harjoituksiin Itämerellä 1850 saakka, kunnes muutettiin työpajaksi ja romutettiin 1854.

Linjalaiva Feršampenuaz valmistui Ohtan telakalta Pietarista 1834.  Aluksella oli pituutta 57 metriä ja aseistuksena 82 tykkiä.  Vuoteen 1852 se osallistui harjoituspurjehduksiin Itämerellä ja peruskorjattiin 1848-1849 Kronstadtissa. Krimin sodan aikana se osallistui Kronstadtin puolustukseen.  Vuodesta 1855 se oli ankkurissa Kronstadtin satamassa eikä lähtenyt enää merelle.  Alus poistettiin laivaston rekisteristä keväällä 1860.  Blogissa aiemmin kuvattu Vyborg oli sen sisaralus, ks. linkki.
Selafail-luokan linjalaiva
Prohor oli 74 tykin linjalaiva, joka kuului Selafail-luokkaan.    Se oli valmistunut 1823 Solombalskajan telakalta Arkangelista ja sillä oli kantavuutta 2700 tonnia, pituutta 54 metriä sekä 610 hengen miehistö.  Vuoden 1824 tulvassa se irtosi ankkuristaan Kronstadtissa, ajautui matalikolle ja oli siellä viisi vuotta ennen kuin saatiin irrotetuksi.  Alukselle oli sen jälkeen tehtävä suuri peruskorjaus.  Lopun urastaan alus palveli harjoituspurjehduksilla Itämerellä, kunnes romutettiin 1848 Viaporissa.

Kuunari Drotik oli valmistunut Nikolajevin telakalta 1839.  Sillä oli pituutta 30 metriä ja aseistuksena 16 tykkiä.  Alusta käytettiin Kaukasian rannikolla ja Kreikan saaristossa.  Krimin sodan aikana se toimi Sevastopolin lähistöllä.  Syksyllä 1855 Drotik upotettiin monien muiden alusten kanssa Sevastopolin väylän tukkeeksi.  Sodan jälkeen se nostettiin ja myytiin romuksi.

Seuraavista von Behrin aluksista on kirjoitettu aikaisemmin blogissa:

Korvetti Andromaha linkki

Korvetti Pilad linkki


Linjalaiva Finland linkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti