sunnuntai 14. kesäkuuta 2015

Gustaf Adolf Enckell

s. Porvoo 2.10.1823
k. hukkui Viaporin edustalla 5.5.1853

Otettiin merikadettikuntaan 11.6.1838 ja ylennettiin gardemariniksi 31.1.1841.  Enckell purjehti Itämerellä linjalaiva Imperator Piotr I:llä 1842.  Hänet ylennettiin mitsmaniksi 11.1.1843 ja korotettiin laivaston upseeriluokkaan.  Encklell siirrettiin Mustanmerenlaivastoon 28.5.1844.  Vuosina 1844-1846 hän palveli korvetti Orestilla ja priki Eneillä Kaukasian rannikolla.  Purjehduskaudella 1847 hän oli vartioalus priki Telemakilla Sevastopolin redillä.  Seuraavana kesänä hänet siirrettiin höyryfregatti Bessarabialla Nikolajevista Ismailiin ja kirjattiin Tonavanlaivueeseen.  Enckell ylennettiin luutnantiksi 15.4.1849 ja siirrettiin takaisin Itämerenlaivastoon.  Hänet määrättiin 6.2.1850 Viaporin varuskunnan päällikön ja sotakuvernöörin vara-amiraali Lermontovin adjutantiksi.  Enckell toimi Viaporin redillä vartioalus Utšenikin päällikkönä 1850-1851.  Sen jälkeen hän purjehti linjalaiva Emgeitenillä Tanskan vesillä sekä Viaporin redillä priki Ulissilla ja kuunari Strelalla.  

Linjalaiva Imperator Piotr I kuului Imperator Aleksandr luokkaan kuvalinkki.  Amiraliteetin telakalta Poietarista 1829 valmistuneella aluksella oli kantavuutta 4413 tonnia, pituutta 60 metriä, 110 tykkiä ja 1000 hengen miehistö.  Laivaa käytettiin pääasiassa koulutuspurjehduksilla Itämerellä.  Peruskorjaus alukselle tehtiin 1849-1850 Kronstadtissa.  Krimin sotaan se osallistui Kronstadtin puolustuksessa estämässä hyökkäjiän pääsyä sotasatamaan Kronšlotin linnoituksen kohdalla.  Vuoden 1855 jälkeen se ei enää lähtenyt merelle, riisuttiin aseista ja poistettiin laivaston rekisteristä 1863.

Korvetti Orest valmistui Nikolajevista 1836.  Aluksella oli pituutta 36 metriä ja aseistuksena 21 tykkiä.  Harjoituspurjehdusten lisäksi se osallistui joukkojenkuljetukseen Kaukasiaan 1851-1853.  Krimin sodan aikana Orest kuului Sevastopolin puolustuslinjaan tukikohdan väylällä, minne se upotettiin syyskuussa 1854.  Alus nostettiin maaliskuussa 1859 ja lahjoitettiin Hersonin luostarille.

Priki Enej valmistui Amiraliteetin Nikolajevin telakalta 1842.  Aluksella oli pituutta 32 metriä ja parhaimmillaan 16 tykkiä.  Krimin sotaan saakka sitä käytettiin pääasiassa Kreikan saaristossa.  Krimin sodan alussa Enej kuului vara-amiraali Nahimovin eskaaderiin, joka toimi Mustanmeren länsi- ja etelärannikoilla.  Sen jälkeen Enej palasi Sevastopoliin, jonka puolustuksen aikana se upotettiin sotasataman suulle.  Sodan jälkeen se nostettiin ja sitä käytettiin apualuksena.

Priki Telemak kuvalinkki valmistui Ohtan telakalta Pietarista 1828.  Sillä oli pituutta 30 metriä ja aseistuksena 20 tykkiä. Alus siirtyi Itämereltä vara-amiraali Heydenin eskaaderiin estämään Dardanellien salmen liikennettä Turkin sodan aikana.  Useimpien venäläisalusten palattua sodan jälkeen Itämerelle jäi Telemak toimimaan Välimerelle ja liitettiin sitten Mustanmeren laivastoon.Alus peruskorjattiin 1836 Nikolajevissa, se oli vartioaluksena Odessan redillä 1843-1844 ja Sevastopolin 1845-1852.  Telemak romutettiin Sevastopolissa 1852.
Höyryfregatti Bessarabian pienoismalli.
Höyryfregatti Bessarabialla kuului neljän aluksen sarjaan, jonka Venäjä tilasi Britanniasta 1840-luvun alussa Mustanmeren laivastolle.  Bessarabia valmistui Pitcherin telakalta Northfleetistä 1843.  Sillä oli kantavuutta 1305 tonnia ja pituutta 55 metriä.  Aseistuksena aluksella oli 8 tykkiä.  Krimin sodan alussa Bessarabia kaappasi Anatolian rannikolla turkkilaisen höyrylaiva Medzhari-Tedzaretin toi sen Sevastopoliin.  Alus upposi Sevastopolin lähelle elokuussa 1855.  Se nostettiin tammikuussa 1860, mutta harkkinnan jälkeen päätettiin olla korjaamatta ja romutettiin.

Linjalaiva Emgeiten kuului Imperatritsa Aleksandra-luokkaan kuvalinkki.  Se oli valmistunut 1829, aluksella oli kantavuutta 3500 tonnia, 94 tykkiä ja 850 hengen miehistö.  Alusta käytettiin pääasiassa harjoituspurjehduksilla Itämerellä.  Se oli 1841-1846 pitässä peruskorjauksessa Pietari Suuren telakalla Pietarissa.  Krimin sodassa alus osallistui Kronstadtin puolustukseen sotasataman suulla.  Vuoden 1855 jälkeen se otettiin reserviin ja romutettiin Kronstadtissa 1858.
Priki Uliss Valeri I. Šiljajevin maalauksen mukaan.
Priki Uliss valmistui Amiraliteetin telakalta Pietarista 1843.  Sillä oli pituutta 30 metriä ja aseistuksena 20 tykkiä.  Se toimi vartioaluksena Viaporissa 1851-1852 sekä Kronstadtissa 1854-1859.  Sen jälkeen se otettiin reserviin, kunnes myytiin romuksi 1860.


Kuunari Strela linkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti