keskiviikko 30. heinäkuuta 2014

Fredrik Starck

(1876-)

Starck määrättiin 28.5.1911 hävittäjä Žutkijin päälliköksi. Alus oli otettu käyttöön Mustanmeren laivastoon 1905.  Korjattavana ollessaan se jäi keväällä 1918 saksalaisten haltuun Sevastopolissa.  Sisällissodan aikana se oli Wrangelin valkoisen armeijan käytössä.  Sitten alus kuului Neuvostoliiton Mustanmeren laivastoon kunnes poistettiin rekisteristä 1925.  Sen pääaseistuksena oli yksi 75 mm tykki ja 2 kpl 457 mm torpedoputkia.  Nopeutta sillä oli 24,3 solmua, kokoa 420 tonnia ja miehistöä 72.  Fredrik Starckin veli Alexander oli samaan aikaan Žutkijin sisaraluksen Vidnyjin päällikkönä.
Hävittäjä Žutkij
Hänet siirrettiin 19.12.1913 hävittäjä Leitenant Puštšinin päälliköksi.  Alus oli otettu käyttöön Mustanmeren laivastoon 1907.  Sille tehtiin perusteellinen uudistus Sevastopolissa jo 1910-1912.  Sodan ensimmäisenä päivänä se kärsi vakavia vaurioita yrittäessään torpedohyökkäystä taisteluristeilijä Goebeniä vastaan.  Alusta korjattiin sen jälkeen 20 päivää.  Sodan aikana se osallistui hyökkäyksiin vihollisen yhteyksiä ja rannikoita vastaan sekä antoi tulitukea maajoukoille Kaukasian rintamalla.  Keväällä 1916 tiedusteluretkellä Varnan lähistöllä se ajoi bulgarialaiseen miinoitteeseen, katkesi ja upposi.  Aluksen pääaseistuksena oli yksi 75 mm tykki ja 3 kpl 381 mm torpedoputkia.  Nopeutta sillä oli 24 solmua, kokoa 426 tonnia ja miehistöä 68.
Hävittäjä Puštšin
Tämän jälkeen Starck toimi hävittäjä Gromkijin päällikkönä.  Alus kuului Šastlivi-luokkaan, joka oli Venäjän ensimmäinen isojen dieselmoottorilla toimivien hävittäjien luokka.  Se oli valmistunut Nevskin telakalta Nikolajevista ja otettu käyttöön toukokuussa 1915.  Alus upposi punaisten sabotaasin seurauksena Novorossijskin satamaan 17.6.1918.  Sillä oli vahva aseistus: 3 kpl 102 mm tykkejä, 5 kpl 450 mm torpedoputkia ja 80 miinaa.  Nopeutta aluksella oli ajan oloon huimat 34 solmua, kokoa 110 tonnia ja miehistöä 112.
Hävittäjä Gromkij

Sodan lopulla hän toimi vielä taistelulaiva Rostislavin päällikkönä.  Alus oli tuolloin jo kovin vanhentunut.  Alunperin se oli tarkoitettu rannikkopanssarilaivaksi, mutta suunnitelmia oli rakennustyön aikana muutettu ja lopulta se otettiin käyttöön useiden viivytysten jälkeen vuonna 1900.  Aluksen ensimmäisenä päällikkönä toimi suuriruhtinas Aleksander Mihailovits, joka oli ensimmäinen keisarillisen suvun edustaja, joka henkilökohtaisesti komensi laivaston alusta.  Tämän vuoksi sitä käytettiin paljon diplomaattisissa tehtävissä ja laivastovierailuilla.  Alunperin öljykäyttöisessä aluksessa oli monia teknisiä ongelmia, minkä vuoksi se muutettiin hiilikäyttöiseksi 1904-1905.  Tämä lisäsi muutenkin ylipainoisen laivan painoa ja kylkipanssarointi painui vesilinjan alapuolelle.  Ensimmäisen maailmansodan alussa Rostislavia käytettiin useaan otteeseen vihollisen laivasto-osastoja vastaan, mutta nämä kuitenkin vetäytyivät välttäen avointa taistelua.  Vuonna 1916 Rostislavia käytettiin suojaamaan Constantan satamassa toimivaa laivastotukikohtaa.  Siellä se joutui saksalaisten lentopommituksen kohteeksi ja vaurioitui.  Tämä oli ensimmäinen kerta laatuan Venäjän laivastossa.  Vallankumouksen puhjettua Starck onnistui pitämään miehistönsä hallitukselle uskollisena 1917 lopulle saakka eivätkä levottomuudet levinneet Rostislaville.  Viimeisen matkansa Venäjän lipun alla alus teki Batumiin syys-lokakuussa.  Paluumatkalla Sevastopoliin Starck nostatti mastoon Ukrainan lipun, mikä aiheutti napinaa laivan miehistössä.  Tammikuussa 1918 Mustanmeren laivasto hajosi kokonaan ja miehistö jätti alukset.  Rostislav jäi Sevastopoliin.  Saksalaiset eivät Krimiä miehittäessään olleet kiinnostuneet vanhasta Rostislavista, mutta heidän jälkeensä tulleet britit tuhosivat ennen lähtöään sen koneet.  Wrangelin valkoinen armeija hinasi aluksen kelluvaksi patteriksi Kertsin salmeen, jonne se upotettiin matalaan veteen.  Osia laivan rakenteista kerättiin romuksi 1930-luvulla, mutta siitä on tiettävästi suuri osa vieläkin matalassa rantavedessä.  Rostislavin pääaseistuksena oli 4 kpl 254 mm tykkejä, nopeutta 15 solmua, kokoa 10.889 tonnia ja miehistöä 852.
Taistelulaiva Rostislav

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti