keskiviikko 16. heinäkuuta 2014

Camillo Boisman

(1866-1913)

Boisman määrättiin 8.2.1909 tykkivene Hivinetsin päälliköksi.  Alus oli otettu käyttöön 1906 ja se toimi valmistumisestaan vuoteen 1913 saakka Venäjän Välimeren laivueessa.  Sen jälkeen se palasi takaisin Itämeren laivastoon koululaivaksi.  Ensimmäisen maailmansodan alussa Hivinets toimi Turun tukikohdasta käsin.  Alus uudistettiin 1915-1916 ja sen jälkeen sitä käytettiin miinalaivojen saattajana Riianlahdella.  Se siirrettiin reserviin Kronstadtissa 1918 ja riisuttiin aseista 1922.   Tällöin sen nimeksi tuli Krasnaja Zvezda.   Alus toimi Itämeren laivaston apualuksena 1944 saakka, jolloin se poistettiin rekisteristä.  Se romutettiin 1948.  Sen pääaseistuksena oli 2 kpl 120 mm tykkejä, nopeutta 14,2 solmua, kokoa 1360 tonnia ja miehistöä 167.
Tykkivene Hivinets Venetsiassa 1911

Hänet siirrettiin 18.8.1912 risteilijä Bogatyrin päälliköksi.  Boisman ehti olla tehtävässä vain 6.9.1912 saakka.  Bogatyrin päällikköinä oli aikoinaan myös suomalaiset Alexander Stemman ja Ivan Boström.  Alus oli otettu käyttöön 1904.    Bogatyr kuului vastavalmistuneena aluksena Vladivostokin risteilijälaivueeseen Venäjän-Japanin sodan aikana.  Sen tehtävänä oli häiritä Japanin ja Korean välistä liikennettä.  Kesäkuussa 1904 se ajoi sumussa karille saaden vakavan vuodon.  Pikakorjauksen jälkeen se oli sodan loppuun telakalla korjattavana.  Bogatyr oli 1908 avustamassa Messinassa maanjäristyksen pelastustöitä.  Ensimmäisen maailmansodan alussa se oli mukana miinanlaskuoperaatioissa ja kuului sen jälkeen Helsingin laivastotukikohdan aluksiin.  Keväällä 1918 se kuului Suomenlahden jäissä Helsingistä Kronstadtiin siirtyneisiin aluksiin.  Tämän jälkeen se siirrettiin reserviin.  Sisällissodan aikana sen tykkejä otettiin käytettäviksi maarintamalla.  Alus hinattiin 1922 Saksaan romutettavaksi, minkä jälkeen sen osia käytettiin Mustanmeren laivastossa palvelevan sisaraluksen Kominternin uudistuksessa.  Pääaseistuksena Bogatyrissa oli 1916 tehdyn uudistuksen jälkeen 16 kpl 130 mm tykkejä, nopeutta 24,33 solmua, kokoa 6650 tonnia ja miehistöä 573.
Risteilijä Bogatyr 1912-1914 asussaan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti