tiistai 14. heinäkuuta 2015

Carl Hallberg

Jäännöksiä Matosaaren pattereista Jollaksessa 
Hallberg otettiin 1. suomalaisen meriekipaasin palvelukseen aliupseerina 23.5.1846.  Hän mainitaan mitsmanina höyrylaiva Pospešnilla 25.8.1852.  Seuraavana vuonna hänet siirrettiin suomalaisen tullijahdin päälliköksi.  Hallberg osallistui 1854 Krimin sodan aikana Viaporin puolustukseen linjalaiva Andreilla ja 1855 patteri no. 8:n päällikkönä Matosaarella.  Kesällä 1856 hän purjehti tykkiveneillä saaristossa ja toimi 1857 jälleen tullijahdin päällikkönä sekä 1858 potkurivene Bujanilla.  Vuonna 1859 Hallberg oli ensin kuljetusalus Hapsalilla ja sitten potkurifregatti Ilja Murometsilla, höyryfregatti Svetlanalla ja linjalaiva Gangutilla näiden purjehduksella Välimerelle.  Gangutilla hän toimi kontra-amiraali Nordmanin lippu-upseerina ylennettynä luutnantiksi 20.7.1859.  Sitten hän siirtyi Svetlanan mukana Kaukoitään, jossa palveli 1860-1862.  Takaisin Itämerelle Hallberg kutsuttiin 1863 ja määrättiin 25.8. varustelutyön alla olleelle uudelle potkurikorvetti Askoldille vanhimmaksi upseeriksi.  Hän erosi laivaston palveluksesta 17.4.1865 kapteeniluutnanttina.
Potkurifregatti Ilja Muromets
Potkurifregatti Ilja Muromets valmistui Amiraliteetin telakalta Arkangelista 1858.   Aluksella oli kantavuutta 3199 tonnia, pituutta 64 metriä,  Pääaseistuksena Ilja Murometsilla oli 11 kpl 30 naulaisia tykkejä.  Seuraavana kesänä se liittyi kontra-amiraali Nordmanin eskaaderiin, joka matkasi Kronstadtista Välimerelle.  Ilja Muromets palasi Itämerelle 1860 ja se poistettiin köäytöstä jo 1863.  Sen höyrykone siirrettiin rakenteilla olleeseen rannikkopanssarilaiva Kremliin ja itse alus upotettiin Kronstadtin redille..
Potkurikorvetti Askold Honolulussa.
Potkurikorvetti Askold valmistui Ohtan telakalta Pietarista 1864.  Aluksella oli kantavuutta 2217 tonnia, pituutta 66 metriä, nopeutta 11 solmua ja miehistöä 340.  Aseistuksena Askoldilla oli 17 tykkiä.  Heti valmistuttuaan se teki pitkän matkan Kaukoitään liittyäkseen Tyynenmeren laivueeseen, mutta jo 1866 se palasi takaisin Itämerelle.  Se palveli 1868-1869 Välimerellä.  Alus lähti lokakuussa 1873 pitkälle maailmanympärimatkalle kiertäen Amerikan Magalhaesin salmen kautta ja kulkien sitten Honoluluun, Shanghaihin sekä Nagasakiin ennen kuin liittyi Tyynenmeren laivueeseen vasta vuotta myöhemmin.   Se saapui lopulta takaisin Itämerelle 1876. Askold poistettiin käytöstä 1893.

Linjalaiva Andrei linkki

Höyryfregatti Svetlana linkki


Linjalaiva Gangut linkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti